Școala are misiunea de a educa generația în creștere, de aceea ea trebuie să-și asume rolul de instituție comunitară principală, de organizație cu inițiative care să conducă la parteneriate și cooperare, care să dinamizeze și să dezvolte societatea. Școala poate fi inițiatoarea unor programe de parteneriat ce ar urmări sporirea calității vieții, ar promova valori precum responsabilitatea, cooperarea, participarea, transparența și comunicarea. Educația este eficientă dacă cei implicați direct sau indirect nu sînt indiferenți față de problemele cu care se confruntă aceasta, au încredere și cooperează pentru rezolvarea lor și se sînt responsabili pentru rezultat. Factorul-cheie al parteneriatului profesor-elev-familie constă în colaborarea, conlucrarea în termeni de avantaj reciproc care ar aduce beneficii majore pentru toate catogoriile cuprinse în această triadă.
Potrivit ca o prioritate, parteneriatul profesor-elev-familie necesită o reconceptualizare din perspectiva reformelor din diferite sfere ale vieții sociale și, nu în primul rînd, a reformelor din învățămînt.
Părinții sunt persoane direct interesate în calitatea serviciilor educaționale.
Noi parcurgem la evoluția raporturilor familie-școală, care se careacterizează prin ocuparea părințiilor pentru viitorul copiilor lor și apariția raporturilor de colaborare între familie și școală. Introducerea unei terțe persoane în raporturilor școală-copil este „o mediere favorabilă din punct de vedere psihopedagogic, deoarece optimizează cunoașterea copilului, intercomunicarea agenților educaționali, asigurînd unitatea cerințelor”.
Tematica lecțiilor pentru părinți:
- Particaularitățile de vîrstă ale elevilor calaselor primare
- Problema dezadaptării sociale a elevului ciclului primar
- Particularitățile vîrstei adolescentine
- Pregătirea elevului pentru studii în ciclul gimnazial
- Acceptarea caracterului minorilor
- Rolul părinților în formarea și dezvoltarea personalității creative ale copilului
- Urmările violenței în familie
- Cauzele eșecului școlar
- Devierile comportamentale la minori
- Stilul educației în familie și influența lui asupra dezvoltării personalității
- Arta de a fi părinte
- Dezvoltarea psihică și fizică a minorilor
- Educația moral-spirituală în familie
- Familia și violența în familie
- Modul sănătos de viață: profilaxia narcomaniei, alcoolismului, ITS etc.
- Conflicutl în familie și căile de soluționare a lui
- Familia –principala instituție de educație. Stilurile de instruire și educație a copilului
- Problema devierilor psihologice, emoționale și comportamentale la minori
- Susținerea psihologică din partea familiei –cheia susținerii cu succes a examenelor
- „Neurozele la copii: pot fi ele evitate?”
- „Atenție! Un copil timid”
- Cauzale psihologice ale comportamentului asociativ la minori
- Problema neadaptării elevilor clasei I, influența ei asupra studiilor în continuare
- Relațiile dintre adolescenți și părinți
- Interesul cognitiv și motivarea învățării în ciclul primar
- Problemele ale autodeterminării profesionale
- Educarea elementelor de responsabilitate și independență
- De ce sunt copii dificili? Erorile educației
- Înțelegere reciprocă –posibilități de organizare